مراقبت از مو

درمان وزی مو با وازلین

درمان وزی مو با وازلین

وازلین چیست؟

وازلین که به آن ژله پترولیوم گفته می‌شود، مخلوطی از روغن‌های معدنی و موم است که یک ماده ژله مانند نیمه جامد را تشکیل می‌دهد. از این مو برای درمان مو و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.برای آشنایی بیشتر با روش های درمان مو با وازلین در ادامه مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه ژل وازلین از سال 1859 شروع می‌شود، زمانی که رابرت چزبرو به شهر کوچکی در پنسیلوانیا، شهر تیتسویل سفر کرد. اینجا بود که دید که کارگران نفت از نوعی موم که درواقع شکل تصفیه نشده وازلین بود، برای التیام پوست زخمی یا سوخته خود استفاده می‌کردند.

این شیمیدان جوان که در مورد فواید شفابخش ژل نفتی کنجکاو بود، شروع به مطالعه دقیق‌تر آن کرد. او از طریق فرآیندهای مختلف پالایش و تصفیه، ژل سبک‌تر و شفاف‌تری را تقطیر کرد که پس‌ازآن در سال 1865 ثبت اختراع کرد و ژله شفابخش وازلین است را تولید کرد که امروزه می‌شناسیم. خب، این محصول از آن موقع تغییر خاصی هم نکرده است.

خواص وازلین برای مو

خواص اصلی وازلین، از ماده اصلی آن پترولیوم است که مانند یک سد محافظ برای رطوبت کمک می‌کند. این سد می‌تواند از خشک شدن موها، شکستن ساقه‌ها و آسیب دیدن موها جلوگیری کند.

ازآنجایی‌که وازلین درواقع مخلوطی از روغن‌های معدنی، روغن‌های نفتی و موم‌های طبیعی است، استفاده از این ترکیب بر روی مو تا زمانی که مستقیماً روی پوست سر قرار نگیرد، بی‌خطر است. همان‌طور که از نرم‌کننده مستقیماً روی پوست سر استفاده نمی‌کنید، استفاده از وازلین هم توصیه نمی‌شود.

دلیل آن‌هم این است که ترکیبات سنگین می‌توانند فولیکول‌های مو را داخل مو گیر انداخته و مانع رویش آن‌ها شوند. به‌علاوه وازلین حاوی موم مبتنی بر نفت است و ممکن است برای پوست سر ضرر داشته باشد. البته استفاده مداوم نرم کننده، ماسک مو با وازلین یا وازلین خالی روی پوست سر در درازمدت سبب مرگ تارهای مو و نازک شدن موها می‌شود که هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد. بنابراین برای تقویت موی سر خود، حتما پلن‌های جایگزین هم داشته باشید و تنها به وازلین، اکتفا نکنید.

خواص وازلین برای مو

خواص وازلین برای مو

1. درمان موخوره با وازلین

یکی از معضلاتی که اغلب خانم‌ها با آن مواجهند، موخوره زدن موهای بلند است‌. استفاده از اتومو، سشوار و آب داغ باعث می‌شود موی شما چربی طبیعی خود را ازدست داده و موخوره بزند.

موخوره ساقه موهای شما را خشک، شکننده و دو شاخه می‌کند. موهایتان درخشش و زیبایی قبل را نخواهد داشت و به مرور خرد و بی جان می‌شود.

یکی از درمان‌های موخوره که طرفدار چندانی ندارد، کوتاه کردن مو است. این در حالی است که اغلب طرفداران موهای بلند تمایلی به زدن حتی چند سانتی متر از موهایشان را هم ندارند! همچنین اگر موخوره صحیح درمان نشود، با کوتاهی خیلی زود نوک موها دوباره موخوره می‌زند.

وازلین درمانی می‌تواند شما را از شر موخوره‌هایتان خلاص کند. کافی است وازلین را با کمی آب مخلوط کنید و به نوک موها بزنید. یک شب صبر کنید و بعد با شامپو مو را بشویید. این درمان را مدتی ادامه دهید تا معجره وازلین برای مو را ببینید.

درمان موخوره مو با وازلین

درمان موخوره مو با وازلین

2. درمان شوره سر با وازلین

شوره سر نتیجه خشک بودن پوست کف سرتان است. اگر شما هم با این مشکل مواجه باشید قطعا بارها به خاطر دانه‌های سفید ریزی که روی لباس تیره‌تان ریخته خجالت کشیده‌اید.

استفاده از شامپوهای ضدشوره سر می‌تواند تا حدی مشکل شما را حل کند اما این دائمی نیست. اغلب وقتی دوباره موهایتان به شامپو عادت می‌کند خشکی قبل برمی‌گردد و شوره‌ها پیدا می‌شوند.

وازلین می‌تواند شوره موهایتان را درمان کند. کافی است کمی وازلین را به کف سرتان بزنید و پانزده دقیقه صبر کنید و بعد با شامپو مو را بشویید. بهتر است برای گرفتن نتیجه قطعی این درمان را چند مرحله تکرار کنید.

درمان شوره سر با وازلین

بیشتر بخوانید: روش های خانگی درمان شپش سر

3. نرم کردن مو با وازلین

افرادی که موهای خشک و وزی دارند خوب می‌دانند و که چقدر موهای نرم و براق ارزشمند و زیباست. وازلین می‌تواند موهای شما را بدون هیچ آسیبی نرم نگهدارد. دیگر نیاز نیست نگران این باشید که با نرم کننده مو ریزش مو بگیرید.

4. مرطوب کردن مو با وازلین

موهای خشک و مجعد نیاز به مرطوب کننده دارند. یکی از بهترین نرم کننده‌های طبیعی مو وازلین است. وازلین به مو آبرسانی می‌کند و نمیگذارد موهایتان شکننده و خرد شود. کافی است بعد از هر بار حمام، کمی وازلین را به کف دست بمالید و به مو بزنید و شانه کنید.

نکته: وازلین مرطوب کننده نیست اما سدی مقابل ازدست رفتن رطوبت طبیعی موهای شماست.

مرطوب کردن مو با وازلین

مرطوب کردن مو با وازلین

5. درمان خشکی مو با وازلین

اگر پایین موهری‌تان دچار موخوره شده است، احتمالا می‌دانید که چقدر در ظاهر موها تاثیر دارد و سبب می‌شود موها خشک و بی‌حالت به نظر برسند. قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون ضدآفتاب، باد و ساییده شدن به شال و لباس می‌تواند موهای شما را خشک کرده و باعث دو شاخه شدن موها شود. عدم تقویت موی سر در اینگونه از مواقع، می‌تواند به ریزش مو هم منجر شود.

می‌توانید هر بار بعد از حمام، مقدار بسیار کمی وازلین را کف دست‌ها بمالید تا گرم شود، سپس آن را به قسمت پایینی موها بمالید تا از دوشاخه شدن و موخوره جلوگیری کنید.

همچنین می‌توانید برای از بین بردن وز و شکنندگی، وازلین را به‌کل موها بزنید، ولی در مقدار بسیار کم و بااحتیاط زیاد. در کل استفاده از وازلین به این شکل برای موهای بسیار خشک، شکننده و آسیب‌دیده مناسب است. اگر موهای چرب یا سالم و ضخیم داشته باشید، ممکن است وازلین سبب چرب شدن بیش‌ازحد موها شود و ظاهری سنگین و افتاده به آن‌ها بدهد.

درمان خشکی مو با وازلین

درمان خشکی مو با وازلین

6. درمان شپش سر با وازلین

شاید فکر کنید دیگر خبری از شپش نیست اما هنوز که هنوزه در بسیاری مدارس و مهد کودک‌ها ممکن است شپش شایع شود. پس بهتر است حداقل یک درمان مفید برای ازبین بردن شپش‌ها را بلد باشید.

اگر روی سر خود یا فرزندتان این موجودات مزاحم را دیدید، می‌توانید سر را با وازلین ماساژ دهید و بعد یک کلاه پلاستیکی را روی سرتان بکشید. بعد از دو ساعت مو را آبکشی و با شانه دندانه ریز، شانه کنید. با این کار شپش‌ها ازبین می‌روند.

7. تسریع رشد مو با وازلین

تجربه افرادی که وازاین را راهی برای زیبایی مو می‌دانستند این است که یکی از خواص وازلین، تسریع رشد مو است. داشتن موهای زیبا و بلند آرزوی خیلی‌هاست.

برای رسیدن به این آرزو می‌توانید یک نخود وازلین را به کل سر ماساژ دهید و بعد از نیم ساعت به خوبی بشویید.

افزایش رشد و درمان مو با وازلین

افزایش رشد و درمان مو با وازلین

8. تقویت ابرو با وازلین

وازلین فقط برای موهای سر مفید نیست. استفاده صحیح و مداوم این روغن تاثیر زیادی بر پرپشت شدن ابرو‌های شما دارد.

اگر دلتان ابروهای پرپشت و هاشوری می‌خواهد، کافی است به مدت ۲ ماه، هرشب کمی وازلین را به ابروهایتان بزنید و با برس ابرو ماساژ دهید. صبح روز بعد ابرو را بشویید.

برای شستن ابروها با خشونت رفتار نکنید، این کار باعث ریزش ابرو می‌شود. کافی است برس ابرو را به کمی شامپو بچه آغشته کنید و چند بار روی ابرو بکشید. بعد از چند هفته شاهد پرپشت شدن ابروهایتان خواهید بود.

تقویت ابرو با وازلین و درمان مو با وازلین

تقویت ابرو با وازلین و درمان مو با وازلین

9. تقویت مژه با وازلین

مژه تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی دارد. استفاده از ریمل‌های حجم دهنده و پرنگ کننده مژه راه موقت و آسیب‌زایی است که در بسیاری مواقع خود باعث ریزش مژه می‌شود.

همچنین فرمژه که از دیرباز برای فر کردن و حالت دادن به مژه رایج بود. باعث سست شدن ریشه مژه، شکستن مژه از وسط و ریختن آن خواهد شد.

برای آن که مژه‌های ضخیم و زیبایی داشته باشید، هر شب چند قطره وازلین را روی مژه ها بمالید. در کوتاه‌ترین زمان بدون استفاده از قطره و داروهای تقویت مژه گران قیمت، مژه هایتان تقویت می‌شود.

تقویت مژه با وازلین و درمان مو با وازلین

تقویت مژه با وازلین و درمان مو با وازلین

طرز تهیه چند ماسک مو برای درمان مو با وازلین

برای استفاده موثر از وازلین و بهره‌مند شدن از خواص آن، می‌توانید به روش‌های مختلفی از آن برای موهای خود استفاده کنید که در اینجا چندتا از این روش‌ها را آموزش داده‌ایم.

ماسک مو با وازلین برای صاف کردن موها

اگر می‌خواهید موهای خود را صاف کنید و معمولا با موهای وزدار یا موج‌دار مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از صاف کردن موها از این ماسک مو با وازلین استفاده کنید تا خیلی راحت بتوانید موهای فر و حالت دار خود را صاف و براق کنید. ابتدا موارد زیر را حاضر کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری وازلین
  • 1 قاشق غذاخوری تونیک مو
  • 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • 2 کپسول زردرنگ ویتامین E
  • 2 تخم‌مرغ زده‌شده

همه موارد را با هم به‌خوبی در یک‌کاسه هم بزنید تا مخلوط شود و به شکل یک کرم دربیاید. موهای خود را با شامپو بشویید. و بعد از این که تا حدودی خشک شد (حالت کمی مرطوب)، ماسک مو با وازلین را از نزدیکی ریشه تا پایین موها به‌خوبی بمالید. تا همه تارهای مو به‌خوبی به مواد آغشته شوند.

برای حالت دادن به موهای خود می‌توانید از محصولات حالت دهنده مو استفاده کنید.

اجازه دهید ماسک حداقل 30 دقیقه روی موها بماند تا باعث تقویت موی سر شما شود. سپس موها را به‌خوبی آبکشی کنید. سپس می‌توانید موها را به حالت دلخواه خود استایل کنید. اگر سشوار می‌کشید از حالت سرد آن استفاده کنید و از موهای صاف و ابریشمی خود لذت ببرید.

ماسک مو با وازلین برای نرم کردن موها

موارد زیر را حاضر کنید:

  • یک قاشق غذاخوری وازلین
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • یک قاشق غذاخوری ویتامین E

برای مورد آخر می‌توانید کپسول ویتامین E را از داروخانه خریداری کنید و آن را بشکافید تا مایع ویتامین E را به دست آورید.

همه این موارد را به‌خوبی مخلوط‌کنید تا یک ترکیب کاملا یکدست داشته باشید، سپس آن را از نزدیکی ریشه تا نوک موها بمالید. اگر موهای بلندی دارید می‌توانید مواد ماسک مو با وازلین را در صورت نیاز 2 یا 3 برابر کنید. تا به‌اندازه کافی برای آغشته کردن کل موها و تقویت موی سر شما داشته باشید.

بعد از گذاشتن ماسک موها را داخل یک کلاه پلاستیکی جمع کنید. هر چه ماسک مدت‌زمان بیشتری روی موها بماند اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود، اما در حالت عادی می‌توانید آن را بین دو تا شش ساعت روی مو باقی بگذارید.

ماسک مو با وازلین برای نرم کردن و درمان مو با وازلین

ماسک مو با وازلین برای نرم کردن و درمان مو با وازلین

ماسک مو با وازلین برای تقویت مو

مواد زیر را در یک‌کاسه کوچک به‌خوبی مخلوط کنید:

  • 1 قاشق چای‌خوری وازلین
  • 1 قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون
  • 1 کپسول ویتامین E
  • نصف قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه

اگر این مواد برای موهای شما کم است می‌توانید آن‌ها را چند برابر کنید. مخلوط ماسک مو با وازلین را روی موهای خشک بمالید و بگذارید یک‌شب بماند.

صبح روز بعد موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید و طبق معمول حالت دهید. از این روش حداقل 3 بار در هفته برای تقویت رشد مو استفاده کنید.

وازلین می‌تواند باعث درخشش و روشن شدن موهای شما شود

اضافه کردن وازلین به ماسک موهای دیگر

یک‌راه بسیار ساده و بی‌دردسر برای استفاده از وازلین اضافه کردن آن به ماسک موهای دیگر است. اگر موهای خیلی خشکی دارید حتی می‌توانید آن را به ماسک‌های خانگی مو نیز اضافه کنید تا رطوبت را بیشتر در ساقه مو قفل کنید و موهای نرم‌تری داشته باشید. یادتان نرود که روتین تقویت موی سر، باید تنوع و گوناگونی داشته باشد. تا بتواند تمام مواد مغذی لازم برای رشد مجدد موها و ترمیم موهای دچار آسیب را تامین کند.

نکاتی که باید درباره استفاده از وازلین بدانید

  • اگر حساسیت دارید بهتر است از وازلین عطر دار استفاده نکنید‌. اسانس‌هایی که به وازلین اضافه می‌کنند ممکن است برای شما آسیب‌زا باشد.
  • از وازلین بدون برچسب بهداشتی مطمئن استفاده نکنید.
  • اگر پوست سرتان چرب است، وازلین چربی را تشدید می‌کند. پس بهتر است فقط ساقه مو را وازلین تراپی کنید.
  • اگر موخوره دارید از وازلین تراپی به صورت روزانه استفاده کنید.
  • اگر مژه‌هایتان گل‌مژه می‌زند از وازلین استفاده نکنید.
  • مراقب باشید وازلین داخل چشم‌ها نشود.
  • هرگز وازلین را بدون شستشو رها نکنید، این کار باعث تجمع آلودگی‌ها خواهد شد.
نکاتی درباره درمان مو با وازلین و نحوه استفاده از آن

نکاتی درباره درمان مو با وازلین و نحوه استفاده از آن

چطور وازلین را از مو بشوییم؟

شستشو موها بعد از وازلین تراپی کار آسانی نیست. اگر از وازلین استفاده مرتب و دائمی دارید باید خوب بدانید که چطور می‌توانید اثر آن را از موهایتان ازبین ببرید‌. برای شستشو وازلین از مو بهترین راه استفاده از آب گرم و شامپو می باشد.

فراموش نکنید که نباید حجم زیادی از وازلین را برای درمان استفاده کنید. و اغلب به اندازه یک نخود کافی است و بیشتر از آن باعث می‌شود موهایتان چرب باقی بماند.  برای شستشو آن، دوباره به موهایتان آسیب می‌زنید.

در شستشوی مو بعد از وازلین تراپی، هرگز نباید از آب داغ استفاده کنید. آب داغ چربی طبیعی موهای شما را نیز ازبین می‌برد و باعث خشکی و شکنندگی آن خواهد شد.

<yoastmark class=

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *